Piše: Ana Krajina
Konzumerizam je pojam često korišten za opisivanje modernog društva 21. stoljeća koje naglasak prebacuje na materijalne vrijednosti te čiji je glavni pokretač težnja za posjedovanjem i kupnjom stvari. Ovakav način razmišljanja na prvo mjesto stavlja ekonomski status kao preduvjet za sreću pojedinca te dodatno ističe razliku u početnim pozicijama na koje isti ne može utjecati.
Važan pokretač razvoja konzumerističkog društva bio je marketing, kao i mediji koji promiču određeni, mnogima nedostižni životni stil predstavljen kao ideal kojem moderno društvo teži. Koliko god svi mi volimo sami sebe uvjeravati da našim razmišljanjima nitko ne manipulira, ovih je dana to istina samo za rijetke koji uspijevaju odoljeti blještavilu popularnih razbibriga kao što su društvene mreže, razni filmovi, serije i televizijski programi. Samim pristupom ovakvim sadržajima izlažemo se brojim pomno isplaniranim marketinškim trikovima koji potiču našu potrebu za kupovanjem.
Sve ovo uistinu utječe na svakodnevni život prosječnog čovjeka jer smo često nezadovoljni kada nešto ne možemo imati i spremni smo se za to dodatno potruditi. Ljudi toliko vremena provode zarađujući novac kako bi si omogućili život za koji misle da će ih usrećiti, a na kraju ni u čemu ne stignu uživati. Sreća koju nam donose materijalne stvari je kratkotrajna i prolazna te kada dobijemo ono što želimo, ne treba nam dugo da na to zaboravimo i fokusiramo se na nešto novo.
Djeca se ovakvom ponašanju uče od malih nogu kada najvažniji dio blagdana i rođendana postaju pokloni, a ne druženje s prijateljima i obitelji te kada im se u zamjenu za pažnju pruža novac. Kako očekivati ikakav napredak u budućnosti ako oni, koji bi trebali donijeti promjene, nerijetko svoj posao iz snova opisuju kao bilo što što donosi mnogo novca uz minimalan trud.
Foto: Getty images Foto: Getty images
Globalizam je također jedan od velikih pokretača konzumerizma jer nam je danas dostupna nikad šira ponuda proizvoda i rijetko što ne možemo naručiti s drugog kraja svijeta preko računala ili pametnog telefona. Također zbog globalnog tržišta danas isti proizvod nudi više različitih proizvođača koji jedni drugima predstavljaju konkurenciju što rezultira snižavanjem cijena tog istog proizvoda.
Konzumerističko društvo, sa svim svojim manama, činimo svi mi koji svojim djelovanjem, to jest manjkom istoga, omogućujemo manjini da od njega profitira. Novac je uvijek bio bitan faktor u čovjekovom životu i uvijek će biti, ali ne smijemo zabraviti da on može pridonijeti našoj sreći, ali ne i garantirati je.