Skip to content
Marul

Marul

digitalni časopis IV. gimnazije "Marko Marulić" Split

  • Naslovnica
  • Marulijada
    • Marulove novosti
      • Marulijada
    • Marulovi crnjaci
    • Maruloskop
    • Marul tours
      • Maturalna putovanja
      • Studijska putovanja
    • IV. poluvrijeme
    • Marulovo pero
    • Od učionice do zvijezda
    • Jezični savjetnik
  • Izvannastavne
    • Novinarska grupa
    • Građanski odgoj i obrazovanje
    • Mladi knjižničari
    • Volonterski kutak
    • Školski zbor
    • Debatni klub
    • Ekoškola
  • O nama
  • ASOC
    • MarulSTEMci
  • Toggle search form

Božić kao žrtva konzumerizma

Posted on 22 prosinca, 202024 siječnja, 2021 By Katarina

Piše: Nera Mihačić

Iste riječi u različitim kulturama i jezicima nemaju isto značenje. Stoga, uzimajući u obzir perspektivu, Božić ne predstavlja isti pojam za sve nas. Od vjernika do ateista, svi imamo drugačiji pogled na spomenuti blagdan. Iz tih razloga neki vrijeme darivanja preuveličavaju ne obazirući se na Božić kao na vjerski blagdan, dok drugi potiču širenje ljubavi, mira i radosti. Postavimo li ljude i njegovanje odnosa kao prioritete umjesto fokusiranja na skupe poklone, dobit ćemo pravi blagdanski duh.

Nekada i danas

Daleko u prošlost seže kršćanska tradicija te svima nam poznate poganske priče (npr. one o Sv. Nikoli i Sv. Luciji), no nakon njih dolazi period marketinga i poduzetnika. Darivanje je oduvijek bilo prisutno, međutim, nekada i danas znatno se razlikuju po tom pitanju. U prijašnjim vremenima darovi su imali posebno značenje iako su bili dosta jednostavniji i skromniji te se blagdan slavio ponizno. Potrošnja vremena bila je veća od potrošnje novca. Možemo primijetiti da su ljudi živjeli dosta skromnije te da je sreća istinski bila u malim stvarima koje nas okružuju. Stoga su rijetki bili oni koji su neskromno trošili na poklone, a većina vjernika posvetila bi se ljudima unutar zajednice putem milodara. Na taj način unosila se sreća i radost u ljudska srca. Ne možemo reći da to i danas nije prisutno, ali ipak znatno je rjeđe.

  • Getty images
  • Getty images
  • Getty images

Gubitak tradicije

Kao posljedica modernog i rastrošnog životnog stila mnoge tradicije polako izbljeđuju. Posebno vrijeme ispunjeno kićenjem drvca, ukrašavanjem kuće, pripremanjem tradicionalnih jela te odlaska u crkvu sada je obilježeno iskazivanjem svoje ljubavi putem darivanja skupih poklona. Imamo mnogo prikaza zanemarivanja vjerskog duha, ali jedan od bitnijih jest advent koji predstavlja razdoblje u crkvenoj liturgijskoj godini. To je vrijeme pripreme za blagdan Božića u kojem sve rjeđe pronalazimo vjerska obilježja. Dok se fokusiramo na svjetlucave i šarolike izloge dućana za koje smatramo da su prikaz radosnog i idealnog svijeta, konzumerizam počinje sve više prijetiti i predstavljati pošast.

Trendovi                                                                                      

Današnji blagdani razvili su se iz dva trenda – iz sve veće popularnosti Božića u zapadnom svijetu te sve jače komercijalizacije društva. Ova dva trenda išli su „ruku pod ruku“ i međusobno se pojačavala sve dok se Božić nije pretvorio u potrošačko ludilo koje traje tjednima. U svemu tome marketing je igrao veliku ulogu nagovarajući ljude da kupe blještave poklone pa su talentirani pisci, poduzetnici i marketinški „genijalci“ stvorili potpuno novi mit na kojeg su se nadovezale navike i običaji. Upravo tu spada i saga o Djedu Božićnjaku i sobovima koja je postala široko poznata priča u koju vjeruju gotovo sva djeca.

  • Getty images
  • Getty images
  • Getty images

Potrošačka euforija

Darivanje Hrvata nikada nije bilo usredotočeno samo na Božić, već i na ostale blagdane u prosincu. Iz tih razloga u ovo doba godine božićna i novogodišnja groznica sasvim je neizbježna. Unatoč tome što kupovina darova započinje tjednima unaprijed, užurbanost je velika do samog blagdana. Pokloni se kupuju zbog tradicije i osjećaja obaveze, dok većini ljudi to zapravo predstavlja pritisak. Stoga Božić često dočekamo umorni i iscrpljeni od prevelikog premišljanja i traženja savršenih darova smatrajući da ćemo dobiti zadovoljstvo iz toga koje je zapravo kratkotrajno. Međutim, s obzirom na gubitak božićnica i smanjenje plaća uzrokovane pandemijom COVID – 19, hoće li opsesija darivanjem i razbacivanjem biti moguća kao i prošlih godina ili će to biti samo manji darovi za najužu obitelj? To ćemo tek vidjeti.

Nadamo se da su ljudi u ovoj godini opet spoznali prave vrijednosti i da će za ovaj Božić prevladati iste nad potrošačkim ludilom.

Pod povećalom marulićevaca Tags:božić, konzumerizam, pokloni, potrošnja

Navigacija objava

Previous Post: Konzumerizam kao nova ovisnost
Next Post: Marulićevci na virtualnoj mobilnosti u Litvi

More Related Articles

Vukovar: nekad i sad Pod povećalom marulićevaca
Testiranje nove društvene igre „Proactive Ecoland” Građanski odgoj i obrazovanje
Susret s Anjom Šovagović Despot Pod povećalom marulićevaca
Intervju s Palmom Čargo Pod povećalom marulićevaca
Konzumerizam kao nova ovisnost Pod povećalom marulićevaca
Od ne znajući do neznanja Jezični savjetnik

Pretraživanje

Enciklopedija, brale

Galerija

IMG_3820 WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.45-1 0fafc373-5dbb-4c49-8e7f-d2ddacd751a8 5901ded5-95fd-462a-9b77-8e964f2f8a95 84bdd49f-ab01-4bc5-a55c-492e6a995475 XXQI4554 IMG_5927 KGBM4645 IMG_3351 IMG_3299 WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.44 IMG_3754 IMG_3766 IMG_3760 IMG_3757 IMG_3765 IMG_3827 4b3f0bcb-1ee3-4808-89fb-d158e1a1379f IMG_3828 WhatsApp-Image-2021-10-02-at-22.40.47-1 621b6bd8-15c6-481e-8fe8-c7313b24861f 9ae32aaf-70e4-4d67-addc-65961fbf228f 247648336_3016636011939694_5454214204991219854_n 247623200_3016636621939633_6498086322067695293_n IMG_7387 WhatsApp-Image-2021-10-02-at-22.40.46-1 WhatsApp-Image-2021-10-02-at-22.40.45 WhatsApp-Image-2021-10-02-at-22.40.47-2 IMG_8832 247616588_3016637625272866_167581396189615850_n WhatsApp-Image-2021-10-02-at-22.40.47 WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.46-1 WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.45 WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.46 WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.47-1 WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.47 WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.43 WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.44-1

Nove objave

  • Treći svibnja 2025.
  • KVIZ – Koji si profesor iz Marulića?
  • Što zapravo obilježavamo na Dan Europe?
  • Maruliću na dar
  • EPAS TOGETHER: Zašto je važno imati ovakve međunarodne seminare?
  • Game over ili o Velikom medvjedu
  • Parlamentarni izbori 2024. – vodič za glasače

Arhiva

Stranica škole

IMPRESSUM

Marul – digitalni časopis IV. gimnazije „Marko Marulić“ Split

Pokrenut: 30. travnja 2019. g.
Nakladnik: IV. gimnazija „Marko Marulić“ Split
Zagrebačka 2, 21 000 Split
e-mail: casopismarul@gmail.com

Učestalost izlaženja časopisa: povremeno

ISSN 2757-4075

Odgovorni urednici:

Karolina Viđak, knjižničarka i Katarina Žanetić, prof.

Mentorice novinarske skupine:

Karolina Viđak, knjižničarka i Katarina Žanetić, prof.

Grafički urednik: Roko Vuković

Tehnička podrška: Roko Vuković

UREDNIŠTVO

Glavni urednik: Mia Gijevski

Izvršni urednik: Matej Maroš

Novinari: Batarelo Magdalena, Brekalo Marijeta, Buble Pina, Bulić Lana, Butir Knežević Viktoria, Bužančić Duje, Crnjac Sara, Drlje Gabrijela, Dugeč Petra, Đonlić Nora, Erceg Hana, Gijevski Mia, Kalac Lana, Kapitanović Lana, Mamić Marko, Mandarić Luka, Maroš Matej, Mijić Lara, Milanović Nina, Milanović Litre Lana, Murat Ela, Mustapić Rafael, Novaković Ema, Perić Paula, Radman Josipa, Samardžić Antonio, Sumić Iris, Škopljanac Morana, Udovičić Branimir, Ugrina Lana, Veselinović Petra, Vrkić Anđela, Vučak Ena, Vujević Klara, Vujnovac Marijeta, Vuković Roko, Živaljić Ana

Ilustratori: Drlje Gabrijela i Grubišić Lovre

Fotografi: Dugeč Petra, Đonlić Nora, Maroš Matej, Perić Paula i Radman Josipa

Suradnici: Marijana Munitić, prof.

Copyright © 2025 Marul.