Odabrali smo projekt „Moderne kompetencije za modernu gimnaziju“, koji se provodio i realizirao
u IV. gimnaziji „Marko Marulić“ Split, zato što smatramo da isti uvelike utječe na kvalitetu
obrazovanja učenika spomenute gimnazije. Ovim projektom formirani su novi fakultativni
predmeti koji pokrivaju različita STEM područja i tako obuhvaćaju široki spektar učeničkih
interesa. Novonastali su predmeti Mikroelektronika u fizici, Zvuk i biofizika slušanja,
Eksperimentarij, Nutricionizam i Mediteranska prehrana te se svake godine realizira nastava iz
minimalno dva fakultativna predmeta. Istraživanjem smo došli do saznanja da učenike najviše
zanimaju fakultativni predmeti Mikroelektornika u fizici te Nutricionizam i Mediteranska prehrana.
Projektom su unaprijeđeni kadrovski i materijalni kapaciteti škole te je ostvaren učinkovit i održiv
razvoj učeničkih kompetencija. Na temelju naših istraživanja, razgovora i intervjua s nastavnicima
i učenicima, koji su sudjelovali u projektu, shvatili smo da je potrebno dodatno popularizirati
novonastale fakultativne predmete koji će zasigurno s vremenom postati jedna od
prepoznatljivosti IV. gimnazije. Naš je cilj u konačnici približiti pojam fakultativne nastave i
fakultativnih predmeta učenicima i tako povećati interes učenika za istim.
Naš se ASOC projekt sastojao od četiri faze. Nakon odabira projekta „Moderne kompetencije za
modernu gimnaziju“, učenici su u prvoj fazi odabrali ime MarulSTEMci i dizajnirali logo koji
prepoznatljivo povezuje logo odabranog projekta i ASOC istraživanje. Zatim su osmislili slogan
„Škola za STEM i STEM za školu.“ kojim je istaknuta važnost STEM područja u obrazovanju, a
unaprjeđenjem istog se bavio i odabrani projekt. Također su učenici međusobno odabrali i uloge
u praćenju projekta. Nakon toga napravljen je plan istraživanja i prikupljanja podataka. Učenici su
pregledali mrežnu stranicu odabranog projekta te su se odlučili usmjeriti na prikupljanje i analizu
dostupnih informacija i dokumenata o načinu korištenja javnog novca, to jest istražiti kako se
upravljalo projektnim novcem, jesu li se poštivali zadani rokovi za sastavljanje kurikuluma i
provedbu u nastavi, kako je protekla suradnja s partnerima i komunikacija s učenicima te kakve
dugoročne posljedice ima provedba nastave na učenike koji je pohađaju.
U drugoj su fazi učenici proveli anketu na slučajnom primjerku od 100 učenika prvih razreda kako
bi ispitali interes učenika za STEM područje i saznali koliko su informirani o postojanju
novonastalih fakultativnih predmeta. Rezultati ankete potvrdili su mišljenje kako je potrebno
dodatno potaknuti interes učenika za STEM područje i napraviti promociju novih sadržaja
izradom dodatnih promotivnih materijala te suradnjom učenika, koji su pohađali fakultativne
predmete, razrednika prvih razreda i profesora koji izvode fakultativnu nastavu privući nove
polaznike. U trećoj fazi MarulSTEMci su proveli intervjue uživo, ali su zbog situacije uzrokovane
pandemijom COVID-19 zajedničke sastanke i konzultacije nerijetko održavali preko platforme
Zoom i Skype-a. Razgovore su obavili s učenicima koji pohađaju fakultativnu nastavu kako bi čuli
njihovo mišljenje o provedbi, zatim s nastavnicom Gorjanom Karaman, koja je bila koordinatorica
projektnog tima te je sudjelovala u provedbi projekta i danas drži fakultativnu nastavu iz predmeta
Mikroelektronika u fizici, te s nastavnicom Višnjom Banić, koja je također sudjelovala u provedbi
projekta te danas drži fakultativnu nastavu iz predmeta Nutricionizam i Mediteranska prehrana.
Također je obavljen razgovor i s Ivicom Zelićem koji je bio voditelj projekta, a sada je ravnatelj
Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije. Zahvaljujući obavljenim razgovorima
MarulSTEMci su saznali dodatne informacije do kojih nisu mogli doći iščitavajući dostupnu
dokumentaciju. U intervjuima su ukazali i probleme na koje su nailazili u provedbi projekta kao i
na ono što bi se trebalo i danas popraviti i unaprijediti. U četvrtoj i završnoj fazi projekta napravili
smo kratki strip koji predstavlja rezultate našeg istraživanja.
S obzirom da je projekt završen, planiramo pratiti interes učenika za fakultativnom nastavom
predmeta iz STEM područja kako bismo dobili uvid u dugoročne koristi provedenog projekta te
potrebe za novim projektima kojima bi se razvili novi fakultativni predmeti u našoj gimnaziji.