Prva adventska svijeća već gori, a ubrzo će joj se pridružiti i druga. Vrijeme je priprave za najiščekivaniji blagdan u godini počelo. U zraku se već osjeća svima omiljeni božićni duh. Kada bismo trebali napisati nešto o vrijednostima Božića, sigurno bismo svi opisali njegove primarne vrijednosti, i to na prvom mjestu one vjerske, a onda i ljubav, druženje, darivanje, poštivanje… A što za tebe znači Božić?
Tradicionalni Božić
Badnjak. Obitelj je na okupu. Uz božićne pjesme kiti se bor, a svaka se kuglica postavlja na granu s posebnom ljubavlju. Na stol se u svečano posuđe stavljaju tek pečeni kolači. Slijedi svečana večera. Djeca svaki čas pitaju koliko još moraju čekati da dođe mali Isus ili Djed Božićnjak. Razmišljaju o svojem ponašanju tijekom godine i razmatraju jesu li bili dovoljno dobri da dobiju poklon. Nakon večere i druženja svi se idu svečano obući i zajedno idu na polnoćku. Prijatelji i poznanici čestitaju si Božić, a onda svatko ide svojoj kući.
Moderni Božić
Grad je ukrašen mjesecima prije, a božićne se pjesme slušaju toliko dugo da nam je svima na sam dan Božića već muka od njih. Prvi korak u procesu zanemarivanja istinskih vrijednosti Božića jest moderni Badnjak. Danas je Badnjak dan strke po kući. Stariji članovi obitelji vraćaju se s posla, često umorni i živčani. Nitko nema ni vremena ni volje za običaje i druženje. Kupuju se pokloni, piće i hrana, a i odjeća koja je u vrijeme blagdana na sniženju. Ljudi se fokusiraju prvenstveno na kupovinu i sniženja, a zaboravljaju na primarne i one najvažnije vrijednosti.
Naravno, pojavom masovnih medija i personalizacijom Božića u vidu Djeda Božićnjaka, može se govoriti o modernoj eri komercijalizacije ovog blagdana. Ona se ne ogleda samo kroz konzumerizam koji se zasniva isključivo na poklonima, već i na doživljajima. Darivanje je postao neizostavni, a većini i najvažniji dio samog blagdana. Djeca očekuju izobilje poklona. Ranije je osmjeh na lice izazivala i sitnica ispod bora, kao na primjer čokolada, tople čarape, božićna šalica… Danas zadovoljstvo kod većine izazivaju samo vrijedno pokloni poput mobitela, računala, skupih tenisica i slično.
Advent
Božić je već odavno izišao iz svog religijskog koncepta i postao „komercijalni“ praznik. Kupovanje poklona, ispijanje kuhanog vina i odlasci na advente u Zagreb, Budimpeštu ili bilo koji drugi grad postali su neizostavan dio. Bez obzira na preferencije i stav o adventu, manje je važno gdje ćemo ići na advent, već je važno s kim idemo kako bismo uživali u adventu. Stoga, umjesto da razbijamo glavu oko komercijalizacije Božića, sadržaja božićnih programa i cijena kuhanog vina ili kobasica, treba se prepustiti trenutku i uživati u krugu najbližih jer, u konačnici, to i jesu iskonske vrijednosti koje se vežu uz Božić. Svi bismo trebali malo razmisliti i „stati na loptu“ te pokušati vratiti izgubljeni božićni duh temeljen na druženju, obitelji, prijateljstvu, ljubavi, vjeri i nadi.